Logo
Logo

Zprávy z internetu

Zobrazení vybraného článku:

12.12.2024 14:01
Šumava

  Svatá Lucie noci upije, ale dne nepřidá – toto pořekadlo zná snad každý, přitom je to celé takové trochu zmatené, aby dávalo smysl. Den svaté Lucie se slaví od 15. století 13. prosince díky přechodu z Juliánského kalendáře na Gregoriánský. Před tím se svatá Lucie slavila o 10dní později, tedy 23. prosince. Na první pohled by tedy ani v jenom případě neplatilo ono známé pokeřaklo. 23. prosince by již musela světla přidat, protože se již prodlužuje den. Vysvětlení však tkví ve zdání, že přibývá světla právě od 13. prosince, protože slunce začne zapadat později, ale ještě se neprodlužuje den.

Slunovrat je až 21. prosince. Cituji: “Podíváme-li se ale na doby západu Slunce, tak až téměř do poloviny prosince skutečně Slunce každý den zapadá o něco dříve, než předchozí den. Od 13. prosince se to ale mění a Slunce zapadá od tohoto dne už stále později! Jak je to ale možné, když se až do slunovratu délka dne zkracuje? Je to vykompenzováno pozdějším východem Slunce ráno. Takže můžeme konstatovat, že od svátku svaté Lucie začíná Slunce zapadat později, čímž se vysvětlí ta první část pranostiky: Lucie noci upije.” (prirodovedci.cz) V čase před Štědrým dnem chodívaly Lucie po staveních a trestali ty, jež neměli příbytek jako ze škatulky. “Lucky” chodily v předvečer svého svátku, tedy 12. prosince, na obchůzku po staveních, jak v Čechách tak na Moravě. Byly oděny do bílých prostěradel a spodniček, přes obličej měly různé škrabošky nebo pomoučněný obličej. V Čechách to byl nejčastěji velký bílý zoban s otvory pro oči, na Moravě pomoučněný obličej. Chodily aspoň dvě. V jedné ruce košík nebo koště a v druhé peroutku, častěji však husí křídlo, jež jedna měla zaprášené hladkou moukou. Tím testovali ve stavení, zda má hospodyně před Štědrým dnem dobře naklizeno a všude utřený prach. Neměla-li, byla potrestána (nikde jsem se zatím nedočetla ani mi nikdo nepověděl jak – jestli víte, napište mi a já doplním). Pokud bylo vše v pořádku druhá Lucka pohladila všechny pomoučněným křídlem po tváři a z košíku vytáhla něco malého dobrého pro děti, třeba jablíčko nebo oříšek či perníček. Lucie pochází z latinského Lux – světlo, které přináší snad ve všech zemích a všude trochu jinak. Je patronkou nevidomých a postižených onemocněním očí, sklářů, sklenářů a švadlen. Je považována i za patronku světlušek ve skautských oddílech. Je vzývána chudými a může být patronkou i těm, kdo šíří světlo pravdy. Více z jejího životopisu zde: http://catholica.cz/?id=4874 A pro zajímavost, jak to bylo s juliánským kalendářem?,(Převzato ze Severních listů – prosinec 2001): Papež Řehoř VIII., který v roce 1582 vydal tzv. Bulu Intergravissimas, podle níž se mělo číslování dnů posunout o 10 dnů dopředu. A to proto, aby se vyrovnalo zpoždění juliánského kalendáře za „astronomickým“. Jak je všeobecně známo, astronomický rok netrvá 365 dní, ale o něco více. Proto se každé čtyři roky vkládá přestupný 29. únor, obdobně ani každý kulatý stý rok nebývá stejně dlouhý. Prostě stále něco přebývá nebo se nedostává. Původně používaný kalendář Juliánský s těmito odchylkami nepočítal a proto se „zpožďoval“. Nový kalendář byl sestaven bratry Liliovými a na počest papeže Řehoře, který jej uvedl v používání, se nazývá Gregoriánský. Počítal už s délkou dne 365 dnů, 5 hodin, 49 hodin a 16 vteřin (což je mimochodem hodně přesné a od hodnoty „tropického roku“, který považujeme za přesný my, se liší o pouhých 30 vteřin). V Čechách jsme měli takto pokrokový kalendář mezi prvními, už v 16. století. Pomineme-li země, kde používají na náš vkus poněkud exotické kalendáře (japonský, čínský, islámský, židovský a řadu dalších), je do dnešní doby několik křesťanských států, kde se gregoriánský kalendář neujal. Jde o země, které nemají papeže příliš v lásce a tak nikdy neuznaly jeho „novoty“ – země, kde je většina lidí vyznání řecko-katolického nebo pravoslavného. Připomeňme jen známý případ Velké říjnové revoluce, která byla v listopadu. Zdroj: Vlastimil Vondruška – Církevní rok a lidové obyčeje Čeněk Zíbrt – Veselé chvíle v životě českého lidu Ladislava Paterko – přednášky a semináře, kniha Naše Tradice catholica.cz Severské listy – prosinec 2001 Gregoriánská reforma kalendáře https://kalendar.beda.cz/gregorianska-reforma-kalendare https://www.prirodovedci.cz/zeptejte-se-prirodovedcu/4850?   Připravuje: Barbora ORSÁGOVÁ Foto: archiv Stará Šumava  

Sdílet e-mailem Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet přes WhatsApp Sdílet přes Telegram