Zprávy z internetu
Zobrazení vybraného článku:
Karel Klostermann, významný humanista a „hlasatel“ přátelských česko-německých vztahů, oblíbený spisovatel Šumavy, ve škole příliš nevynikal. Vyčteme to z kopie jeho vysvědčení z gymnázia v Písku z roku 1863. Ve výuce převládaly jazykové předměty a mladý Karel v nich nedosahoval právě nejlepších výsledků. Samotné předměty a jejich klasifikace byly od soudobých poněkud odlišné. Na vysvědčení se píše, že celkově byl Klostermann ve třídě dvacátý devátý z třiceti dvou studentů (být na místě jeho matky – neměla bych z takového hodnocení radost.) Jeho chování bylo hodnoceno stupněm „velmi mravné“, „pozorlivost“ stupněm „časem roztržitější“ a „pilnost“ stupněm „skoro skrovná“. Vysvědčení byla
hodně přísná a skutečně tehdy panoval ve školách zcela jiný étos. Učitel vyžadoval v prvé řadě kázeň. Děti, ze kterých mělo „něco“ být, byly mezi sebou navzájem výrazně srovnávány – jak vidíme z Klostermannova vysvědčení – i v doslovném smyslu. V jazyce německém byl Klostermann „dobrý“, v jazyce českém „dostatečný“…, v řečtině a matematice byl „skoro dostatečný“… Poněkud zaostávající žák nakonec se stal básníkem a pamětí své doby, své milované Šumavy. Text a foto: FB – Iva Nakládalová