Logo

Fotogalerie

20.08.2017 - Gerlova Huť - Sklářský vrch - Polom - Zámecký les

Parkoviště na Gerlově Huti U rozcestí Hůrecká silnice Po odbočení směrem ke Sklářskému vrchu začíná prudší stoupání... Pěkný sklon cesty :) Starý pařez... Dále stoupáme k vrcholu Stále směr vrchol... Pod vrcholem Sklářského vrchu Dnes již zarostlý vrchol Sklářského vrchu (1195 m n.m.) Dolů směrem do sedla mezi Sklářským vrchem a Polomem Pohled východním směrem z úbočí Sklářského vrchu Pohled směrem k vrcholu Sklářského vrchu V sedle mezi Sklářským vrchem a Polomem Ještě jeden pohled směrem k vrcholu Sklářského vrchu Pohled na německý Velký Javor (1456 m n.m.) Pohled směrem k vrcholu Sklářského vrchu Před odbočením ke stoupání po úbočí Polomu Počátek stoupání po SV úbočí Polomu směrem k vrcholu Pohled z úbočí Polomu na hřbet Prenetu Pohled z úbočí Polomu na bývalé Zhůří pod Javornou Pohled bývalé Zhůří pod Javornou z úbočí Polomu (uprostřed) a jeho okolí Pohled vedlejší vrchol Polomu – SV vrchol (1227 m) - vlevo , vpravo vzadu vrcho Ždánidel Krásný pohled z SZ úbočí Polomu (zleva) na Jezerní horu (1343 m n.m.), Špičák (1202 m n.m.), Hofmanky (1075 m n.m.), vrchol Pancíře (1214 m n.m.), Můstek (1235 m n.m.) Pohled S směrem z vrcholu Polomu Pohled z vrcholu Polomu směrem k vrcholu Pancíře Geodetický bod / vrchol hory Polom (1295 m n.m.) Pohled z hlavního vrcholu Polomu (1295 m n.m.) na JV vrchol (1291 m n.m.), vpravo je hora Plesná/Debrník (1336 m n.m.) Pohled SV směrem z vrcholu Polomu Pohled SV směrem z vrcholu Polomu Pohled na horu Plesná/Debrník (1336 m n.m.) - vlevo a německý Velký a Malý Falkenstein (1312 a 1190 m n.m.) - vpravo V sedle mezi oběma vrcholy Polomu - pohled na vedlejší vrchol (1291 m n.m.) V sedle mezi oběma vrcholy Polomu - pohled na hlavní vrchol (1295 m n.m.) Pohled na hlavní vrchol Polomu, za ním Jezerní hora a vlevo německý Velký Javor Pohled na JV vrchol Polomu (1291 m n.m.) s meteostanicí Pohled na horu Plesná/Debrník (1336 m n.m.) Pohled na Velký Javor (1456 m n.m.) Na cestě směrem k Železné Rudě u rozcestí Pod Polomem Dále po cestě směrem k Železné Rudě Velký Javor (1456 m n.m.) Zde stávala 4. rota 1. praporu 7. brigády Pohraniční stráže Rozcestí Zámecký les (968 m n.m.), 600 m od státní hranice s Německem Nad Samotami (960 m n.m.) Rozcestí U Polomského potoka (1015 m n.m.) - potok pramení na záp. svahu Polomu, v Železné Rudě se vlévá do říčky Řezné Rozcestí Pod Sklářským vrchem Po cestě směrem na Gerlovu Huť Před Gerlovou Huťí

Gerlova Huť - německy Gerlhütte. Významná křižovatka turistických cest na silnici Klatovy - Železná Ruda, původně huť založena před r. 1600, později v okolí další sklárny. Gerlova huť vyhasla roku 1865.

Sklářský vrch (Železná Ruda) - pravidelný suk 3,5 km západně od Nové Hůrky. Kupovitý vrchol na rozvodním hřbetu Polomu. Rozptýlené balvany, vrchol tvořen malou skalkou. Od severu k jihu vede přes vrcholovou část kamenice – pozůstatek ohraničení polností mezi Prášily a Železnou Rudou v době největšího odlesnění. Zalesněno rozvolněnou smrčinou, ve vrcholové části paseky s výhledy. Poblíž vrcholu geodetický bod.

Polom - relativně symetrický dvojvrchol vzdálený od sebe 710 m a s převýšením (sedlo 1 276 m n. m.) obou částí je dělí na dva samostatné vrcholy (druhý 1 291 m n. m.). Dříve zalesněn smrčinou, místy s příměsí buku a jedle, po orkánu Kyrill (18.1.2007) vpodstatě celý vrchol odlesněný což umožňuje krásné vyhledy.

Rota Polom - 4. rota 1. praporu 7. brigády Pohraniční stráže pod hraničním vrchem Polom (1295 m.n.m). Rota Polom se nacházela na jižním svahu hraničního vrchu Polom, dnes zůstala jenom příjezdová komunikace. V letech 1999-2000 kompletně zlikvidována Správou NP a CHKO Šumava.

Použité zdroje:

- Šumavský rozcestník :Šumavský rozcestník : Gerlova Huť [online]. Web: http://www.sumava.cz/objekt_az/672-gerlova-hut/
- Sklářský vrch [online]. Web: http://www.tisicovky.cz/cs/hory/sumava/sklarsky-vrch-hlv120/
- Šumavský rozcestník :Šumavský rozcestník : Polom 1295 m n. m. [online]. Web: http://www.sumava.cz/objekt_az/1564-polom-1295-m-n-m/
- Vojensko.cz - Objekty PS - Pohraniční roty 7. bPS - 4. rPS - Polom [online]. Web: http://www.vojensko.cz/4-rps-polom

Sdílet e-mailem Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet přes WhatsApp Sdílet přes Telegram